Arnhem, gastvrije binnenstad

Sinds 2018 werken ondernemers, inwoners, gemeente en het regionaal bureau voor toerisme samen aan een driejarig programma ‘Arnhem, gastvrije binnenstad’.

Een gastvrije binnenstad trekt meer bezoekers

Gastvrije binnensteden trekken meer bezoekers aan, zorgen dat mensen er vaker naar toe gaan en dat ze meer besteden. Door de positieve indruk die mensen krijgen van een (binnen)stad, worden gasten én bewoners op hun beurt ambassadeurs van de stad en zullen anderen stimuleren om deze stad te bezoeken of zelfs om er te gaan wonen.

De Arnhemse binnenstad was in 2017 finalist van de landelijke ‘Beste Binnenstad’-verkiezing, verdiende in 2018 het predicaat ‘Excellente Evenementenstad’ en werd door Shopkaart beoordeeld in de top-3 van ‘Populairste winkelgebied van Nederland’. De binnenstadpartners willen nu ook dat Arnhem zich op gebied van gastvrijheid onderscheid.

Om een daadwerkelijke verandering te realiseren is een programma van 3 jaar ontwikkeld.

Voor elk jaar wordt een thema benoemd om hieraan de activiteiten te koppelen:

Jaar 1 / Thema: De basis op orde.

Jaar 2 / Thema: We verrassen de bezoekers.

Jaar 3 / Thema: Gastvrijheid zit in ons DNA.

Doel

Het verhogen van de gastvrijheid in de binnenstad van Arnhem. Het gaat hier om de gastvrijheid op straat én binnen de bedrijven. Voor dit project wil de Arnhemse binnenstad zich met name richten op zaken waar ze al goed in is én waarin de binnenstad zich in kan onderscheiden. Om echt het verschil te maken is de emotionele klantbeleving van doorslaggevend belang om zo een 9+ ervaring te creëren.

Terugblik jaar 1 – De basis op orde

Verkiezing ‘meest gastvrije straat of plein’

Belangrijk onderdeel in het programma is de verkiezing ‘Meest gastvrije straat of plein’. Ondernemers, inwoners en organisaties van één straat of plein werden uitgedaagd om zo duidelijk en overtuigend mogelijk te beschrijven waarom hun winkelstraat of plein de titel ‘Meest gastvrije straat of plein’ zou verdienen.

De jury, bestaande uit deskundigen op gebied van retail, horeca, binnenstadsmanagement en onderwijs, beoordeelden de plannen en selecteerden en bezochten de halve finalisten: Bakkerstraat, Bentinckstraat, Kerkstraat, Koningstraat en Kortestraat. Ook reacties van mysteryshoppers, de ‘Arnhemse binnenstadsquiz’ en een stemronde voor publiek telden mee in einduitslag. In de finale tussen Bentinckstraat en Kortestraat is uiteindelijk de Kortestraat uitgeroepen tot ‘meest gastvrije straat van binnenstad Arnhem’.

De jury

Juliëtte Hofman

Directeur

»DRU Cultuurfabriek

Harry Bijl

Inspiratie en Innovatie

»INRetail

Monique Zwinkels

Binnenstadsmanager

»Gemeente Rotterdam

Wim Bouwman

Gastvrij Talent – RijnIJssel Hotelschool

»Koninklijke Horeca Nederland

Peggy de Jong

Hoofddocent Retail

»HAN Onderzoekscentrum Retail

 

Sponsoren

De verkiezing wordt ondersteund door:

 

»Rabobank Arnhem

 

»Promosign

 

»DK-makelaars

 

»Nederland Schoon
»Peeze koffie