De gastvrije binnenstad

Een gastvrije binnenstad trekt meer bezoekers, zorgt dat mensen er vaker naar toe gaan en dat ze meer besteden. Arnhem gaat de komende 3 jaar aan de slag met ‘gastvrijheid’.

Platform Binnenstad Arnhem organiseert op zaterdag 29 september 2018 de aftrap van ‘De gastvrije binnenstad’. De zes samenwerkende organisaties in het platform gaan, samen met de ondernemers, inwoners, gemeente en Regionaal Bureau voor Toerisme aan de slag met een driejarig programma om de gastvrijheid op straat én binnen de bedrijven te vergroten. De ‘kick-off’ is om 8.00 uur op het Stadhuis. Acteurs van Theatershow PIMP zorgen voor een ludieke act waarin ‘gastvrijheid’ natuurlijk centraal staat.

Een gastvrije binnenstad trekt meer bezoekers

Gastvrije binnensteden trekken meer bezoekers aan, zorgen dat mensen er vaker naar toe gaan en dat ze meer besteden. Door de positieve indruk die mensen krijgen van een (binnen)stad, worden gasten én bewoners op hun beurt ambassadeurs van de stad en zullen anderen stimuleren om deze stad te bezoeken of zelfs om er te gaan wonen.

De Arnhemse binnenstad was vorig jaar finalist van de landelijke ‘Beste Binnenstad’-verkiezing, verdiende afgelopen voorjaar het predicaat ‘Excellente Evenementenstad’ en werd door Shopkaart beoordeeld in de top-3 van ‘Populairste winkelgebied van Nederland’. De binnenstadpartners willen nu ook dat Arnhem zich op gebied van gastvrijheid onderscheid.

Panel geeft Arnhem een 7

Afgelopen zomer hebben bewoners in het Arnhemse digipanel een mening gegeven over ‘gastvrijheid’ in de Arnhemse binnenstad. Zij gaven de binnenstad een 7 en voelen zich over het algemeen welkom in de binnenstad, de horeca, de winkels en de culturele instellingen van Arnhem. Ook de diversiteit van winkels en horeca scoren goed en het groen in de stad wordt gewaardeerd. De bewegwijzering voor het autoverkeer kan echter beter en ook de hygiëne en parkeervoorzieningen zijn beneden verwachting.

“Dat zijn blijkbaar thema’s waarmee wij aan de slag moeten, willen wij van die 7 een 8 of hoger maken’, zegt Karin Jellema van Platform Binnenstad Arnhem. “De beleving, het gevoel van trots op je stad en het uitstralen van vriendelijkheid richting bezoekers verdienen ook best wat aandacht en daar gaan we onder andere mee aan de slag”, zegt Karin.

»Verkiezing ‘Meest gastvrije straat of plein’

Belangrijk onderdeel in het programma is de »verkiezing ‘Meest gastvrije straat of plein’. Ondernemers, inwoners en organisaties van één straat of plein worden uitgedaagd om zo duidelijk en overtuigend mogelijk te beschrijven waarom hun winkelstraat of plein de titel ‘Meest gastvrije straat of plein’ verdient. Quotes, foto’s, video’s, publicaties etc. kunnen worden aangedragen, zodat de jury zich een goed oordeel kan vormen en het publiek massaal op de straat of plein stemt.

“We hebben een deskundige jury samengesteld, van mensen die kennis hebben van zaken en uit praktijk weten welke rol ‘gastvrijheid’ speelt in het gedrag en beleving van bezoekers en inwoners in een stad”, vertelt Karin. “In de komende maanden worden de inzendingen beoordeeld, mysteryguests ingezet en genomineerden geselecteerd. Over een jaar is de finale en weten we welke straat of plein de titel verdient”.

De verkiezing wordt ondersteund door:

 

 

»Rabobank Arnhem

 

»Promosign

 

»DK-makelaars

 

»Nederland Schoon
»Peeze koffie