Dans en Ballet

KYLIÁN4ALL (6+) in het Stadstheater Arnhem

Velperbinnensingel 10
6811 BP Arnhem

www.arnhemsepodia.nl

Bekijk website

Ton Wiggers en Roel Voorintholt ontvingen in 2016 de Jirí Kylián Ring voor hun grote verdiensten voor de dans in Nederland. Een kroon op het werk van de algemeen directeur en artistiek directeur van Introdans. In het programma KYLIÁN4ALL presenteren zij dan ook met veel trots een aantal hoogtepunten uit het oeuvre van de meesterchoreograaf.
De familievoorstelling vormt een fraaie reis door de tijd en door het veelzijdige werk van de maestro: van het theatrale Trompe L’Oeil, via het humoristische Sechs Tänze, naar het wonderbaarlijke Indigo Rose. Als kers op de taart danst Introdans het uitbundige Chapeau, een première voor het gezelschap.
Introdans-première van Chapeau
Jirí Kyliáns Chapeau is een bruisend en feestelijk gelegenheidswerk op muziek van onder meer Prince, gemaakt voor het vijfentwintigjarige troonjubileum van koningin Beatrix in 2005. De meesterchoreograaf neemt met dit ballet ‘zijn petje af’ voor alles wat de voormalige koningin voor Nederland én de Nederlandse dans betekend heeft. Daarbij putte hij inspiratie uit haar omvangrijke hoedencollectie, waaruit in de choreografie zo’n twintig replica’s te zien zijn. Chapeau is vrolijk, geestig, uitgelaten, maar vormt met zijn focus op zelfs het meest minutieuze detail tegelijkertijd een grote uitdaging voor zelfs de beste dansers.
Trompe L’Oeil
Introdans is, na Nederlands Dans Theater, het eerste gezelschap ter wereld dat de rechten voor Kyliáns Trompe L’Oeil verwierf. Het ballet is een meesterlijke, luchtige potpourri van mime-achtige scènes, waaronder een dans voor opwindpoppetjes en een duet waarin het altijd en overal mobiel bellen op de hak wordt genomen. Oorspronkelijk maakte Kylián het werk voor 40+-ensemble NDT3, maar met zijn bizarre grappen en bewegingsvondsten is het aantrekkelijk voor toeschouwers van alle leeftijden.
Sechs Tänze
In het absurdistische Sechs Tänze toont Kylián zich van zijn meest speelse en uitzinnige kant. De choreografie is gezet op Mozarts Deutsche Tänze en kan gezien worden als een ode aan de componist, die in Kyliáns ogen hét voorbeeld is van iemand die ondanks zijn vroege dood het leven in al zijn rijkheid, fantasie, clownerie en gekte begreep. In Sechs Tänze wordt alles ingezet – kolderieke humor, stoffige poederpruiken, hoepelrokken op wieltjes, minzame knikjes en beteuterde pruilmondjes – om, in de geest van Mozart, te onderstrepen dat het leven in feite niet meer is dan een maskerade of een generale repetitie voor iets wat dieper moet voeren en veel meer betekenis moet hebben.
Indigo Rose
Indigo Rose is een prachtig inkijkje in de nooit-aflatende inventiviteit en fantasierijkheid van Kyliáns bewegingsidioom. De choreografie, oorspronkelijk gemaakt voor het juniorenensemble Nederlands Dans Theater 2, heeft het karakter van een bont geschakeerde vingeroefening voor jonge dansers, waarbij Kylián even makkelijk switcht tussen Bach en een lome jazzsong als tussen gestileerde balletbewegingen en staccato, soms zelfs hiphopachtige passen. Op een groot diagonaal gordijn spelen de dansers met hun metershoge silhouetten. Maar aan alles komt een eind: de gevoelige videoportretten aan het slot van de choreografie lijken de vergankelijkheid van de jeugd en van menselijke relaties te onderstrepen.
Birth-Day
Als ‘intermezzi’ worden tussen de balletten in KYLIÁN4ALL twee filmdelen uit Kyliáns hilarische choreografie Birth-Day vertoond, gezet op diverse composities van Mozart. In de eerste film betreden dansers Sabine Kupferberg en Gérard Lemaître heel statig een keuken, waar ze zich vervolgens met veel bravoure en gekte wijden aan het bakken van een verjaardagstaart. De eieren en het meel vliegen daarbij in het rond en de twee gaan ook allesbehalve zachtzinnig met elkaar om. In de tweede film spelen Gioconda Barbuto en David Krügel een waanzinnig achtervolgingsspel op en rond een bed. Zij wil hem, maar hij moet er duidelijk even niet aan denken.

Data

  • 10 maart 2018

Ton Wiggers en Roel Voorintholt ontvingen in 2016 de Jirí Kylián Ring voor hun grote verdiensten voor de dans in Nederland. Een kroon op het werk van de algemeen directeur en artistiek directeur van Introdans. In het programma KYLIÁN4ALL presenteren zij dan ook met veel trots een aantal hoogtepunten uit het oeuvre van de meesterchoreograaf.
De familievoorstelling vormt een fraaie reis door de tijd en door het veelzijdige werk van de maestro: van het theatrale Trompe L’Oeil, via het humoristische Sechs Tänze, naar het wonderbaarlijke Indigo Rose. Als kers op de taart danst Introdans het uitbundige Chapeau, een première voor het gezelschap.
Introdans-première van Chapeau
Jirí Kyliáns Chapeau is een bruisend en feestelijk gelegenheidswerk op muziek van onder meer Prince, gemaakt voor het vijfentwintigjarige troonjubileum van koningin Beatrix in 2005. De meesterchoreograaf neemt met dit ballet ‘zijn petje af’ voor alles wat de voormalige koningin voor Nederland én de Nederlandse dans betekend heeft. Daarbij putte hij inspiratie uit haar omvangrijke hoedencollectie, waaruit in de choreografie zo’n twintig replica’s te zien zijn. Chapeau is vrolijk, geestig, uitgelaten, maar vormt met zijn focus op zelfs het meest minutieuze detail tegelijkertijd een grote uitdaging voor zelfs de beste dansers.
Trompe L’Oeil
Introdans is, na Nederlands Dans Theater, het eerste gezelschap ter wereld dat de rechten voor Kyliáns Trompe L’Oeil verwierf. Het ballet is een meesterlijke, luchtige potpourri van mime-achtige scènes, waaronder een dans voor opwindpoppetjes en een duet waarin het altijd en overal mobiel bellen op de hak wordt genomen. Oorspronkelijk maakte Kylián het werk voor 40+-ensemble NDT3, maar met zijn bizarre grappen en bewegingsvondsten is het aantrekkelijk voor toeschouwers van alle leeftijden.
Sechs Tänze
In het absurdistische Sechs Tänze toont Kylián zich van zijn meest speelse en uitzinnige kant. De choreografie is gezet op Mozarts Deutsche Tänze en kan gezien worden als een ode aan de componist, die in Kyliáns ogen hét voorbeeld is van iemand die ondanks zijn vroege dood het leven in al zijn rijkheid, fantasie, clownerie en gekte begreep. In Sechs Tänze wordt alles ingezet – kolderieke humor, stoffige poederpruiken, hoepelrokken op wieltjes, minzame knikjes en beteuterde pruilmondjes – om, in de geest van Mozart, te onderstrepen dat het leven in feite niet meer is dan een maskerade of een generale repetitie voor iets wat dieper moet voeren en veel meer betekenis moet hebben.
Indigo Rose
Indigo Rose is een prachtig inkijkje in de nooit-aflatende inventiviteit en fantasierijkheid van Kyliáns bewegingsidioom. De choreografie, oorspronkelijk gemaakt voor het juniorenensemble Nederlands Dans Theater 2, heeft het karakter van een bont geschakeerde vingeroefening voor jonge dansers, waarbij Kylián even makkelijk switcht tussen Bach en een lome jazzsong als tussen gestileerde balletbewegingen en staccato, soms zelfs hiphopachtige passen. Op een groot diagonaal gordijn spelen de dansers met hun metershoge silhouetten. Maar aan alles komt een eind: de gevoelige videoportretten aan het slot van de choreografie lijken de vergankelijkheid van de jeugd en van menselijke relaties te onderstrepen.
Birth-Day
Als ‘intermezzi’ worden tussen de balletten in KYLIÁN4ALL twee filmdelen uit Kyliáns hilarische choreografie Birth-Day vertoond, gezet op diverse composities van Mozart. In de eerste film betreden dansers Sabine Kupferberg en Gérard Lemaître heel statig een keuken, waar ze zich vervolgens met veel bravoure en gekte wijden aan het bakken van een verjaardagstaart. De eieren en het meel vliegen daarbij in het rond en de twee gaan ook allesbehalve zachtzinnig met elkaar om. In de tweede film spelen Gioconda Barbuto en David Krügel een waanzinnig achtervolgingsspel op en rond een bed. Zij wil hem, maar hij moet er duidelijk even niet aan denken.

Routebeschrijving